Cara Istiqamah Untuk Berubah Ke Arah Kebaikan

Posted by: Tags:

damai-1280x800

Istiqamah yaitu 9 Huruf yang ringan dibicarakan namun liat dan begitu berat untuk melakukannya. Ada pelbagai aspek istiqamah yang kita boleh adaptasi. Antaranya:

1) Orang yang ingin berhijrah daripada dunia jahiliahnya.

2) Orang yang ingin berubah daripada tabiat yang buruk kepada tabiat yang lebih baik, sekaligus meninggalkan tabiatnya yang buruk.

3) Orang yang ingin menyebabkan rutin hariannya produktif tanpa sesaat pun mensia-siakan masanya di dunia. Dan ada pelbagai jenis istiqamah yang boleh kita renungkan. Akhirnya pasti jawapannya adalah, untuk berubah ke arah sesuatu yang lebih baik.

7 Cara berubah secara berterusan ini adalah, antara yang kita boleh lakukan biar paling minima, kita menghasilkan perubahan walau sekecil zarah. Kerana bergotong-royong gunung-ganang itu terdiri daripada kerikil-kerikil kecil. Anda boleh lakukan 7 cara ini mengikut kesesuaian anda. Mungkin tidak perlu ikut urutan.

1. MATLAMAT YANG JELAS. Andai kita berguru hadis, perkara yang pertama yang disebut yaitu perihal niat. Begitulah pentingnya sebelum kita berubah, kita jelaskan matlamat ‘kenapa kita nak berubah?’. Analoginya begini: Kita nak pergi ke sesuatu tempat. Pasti ada destinasi betul? Apabila kita tahu destinasi, maka kita akan lebih mudah dapat membuat pilihan dan keputusan, jalan mana yang mahu digunakan untuk ke sana. Nah! Beginilah pentingnya menetapkan matlamat tentang, ‘mengapa kita nak berubah?’. Minda ini apabila kita jelaskan apa yang kita mahu, maka inshaAllah lebih mudah ia faham dan memberi instruksi kepada yang lain.

2. MELAZIMI TAUBAT. Mungkin istiqamah yang anda sangkakan bukan perihal dosa, namun pasti yang anda mahukan yaitu perubahan yang lebih baik kan? Syarat untuk berubah yaitu meninggalkan yang tidak mahu, dan mula fokus kepada perkara yang kita mahu. Ada pepatah dalam bahasa Inggeris. Taubat yaitu bermaksud menyesali perbuatan lalu dan berazam memperbaiki perbuatan akan datang. Yakni, kita nak bina sesuatu yang gres dalam diri kita, dan syaratnya yaitu perlu meninggalkan perbuatan lalu. “Jika kau bertaubat sehingga taubat itu gugur dan kau kembali melaksanakan dosa, maka, bersegeralah bertaubat kembali! Katakanlah pada dirimu: Moga-moga saya mati sebelum sempat mengulangi dosa kali ini. (Imam Ghazali). Selagi kita masih di takuk yang lama, pasti susah untuk kita beralih kepada sesuatu yang gres betul? Justeru, penting untuk sentiasa melazimi taubat. Supaya kita sentiasa bersihkan diri daripada perkara-perkara lalu, sama ada dosa atau tabiat buruk, seterusnya fokus dengan keras untuk membina pahala dan tabiat gres yang lebih baik.

3. BERDOA KEPADA ALLAH. Mu’az bin Jabal ra menceritakan bahawa suatu hari Rasulullah saw memegang tangannya seraya mengucapkan: “Hai Mu’az, demi Tuhan bergotong-royong saya benar-benar mencintaimu. Demi Allah, saya benar-benar mencintaimu.” Lalu baginda bersabda, “Aku wasiatkan kepadamu hai Mu’az, jangan kau tinggalkan bacaan setiap kali di final solat hendaknya kau berdoa, ‘Allahumma a’in ni ‘ala zikrika wa syukrika wa husni ‘ibadatik’ (Ya Allah, bantulah saya untuk mengingat-Mu, bersyukur kepadaMu, dan beribadah dengan baik kepada-Mu).”
Riwayat Abu Daud. Doa yaitu penyerahan bukan tuntutan. Selepas kita berniat, kita serah ke Tuhan terus untuk menguruskan diri kita. Sesungguhnya Tuhan sebaik-baik pengurus. Hatta jantung yang berdegup inipun kita tidak bisa uruskan, apatah lagi, menguruskan seluruh diri kita. Berdoalah kepada Allah, memohon hidayah dan rahmat limpah kurniaNya.

4. MULAKAN DENGAN PERUBAHAN YANG RINGAN. Jangan gelojoh. Tergesa-gesa itu daripada syaitan. Analoginya, andai sekarang berat kita 150kg, jangan gelojoh mahu terus turunkan kepada 50kg. Hatta Al-Quran diturunkan secara berperingkat. Lebih baik turunkan berat tubuh sedikit demi sedikit secara natural dan tanpa penyakit. Berbanding, turun menjunam namun mendapat 101 penyakit kerana, pemakanan yang tidak sihat dan penggunaan produk kuruskan tubuh yang banyak. Ini analogi sahaja biar lebih mudah faham. Daripada Aisyah rha, Nabi Muhammad saw bersabda: “Wahai insan lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Amalan yang paling Tuhan sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.” Riwayat al-Bukhari dan Muslim

5. PILIH PERSEKITARAN YANG SAMA DENGAN MISI KITA. Rasulullah saw bersabda,. “Perbandingan sahabat yang baik dan sahabat yang buruk menyerupai seorang penjual minyak wangi dan seorang tukang besi. Penjual minyak wangi mungkin akan memberimu minyak wangi, atau engkau akan membeli minyak wangi darinya, dan kalaupun tidak, engkau tetap menerima wangi harum darinya. Sedangkan tukang besi, mungkin (percikan apinya) mengenai pakaianmu, dan kalaupun tidak engkau tetap menerima wangi asapnya yang tak enak.”
Riwayat Bukhari 5534 dan Muslim 2628. Andai kita pelajar yang mahu capai dean list pada semester itu, maka bergaul lah dengan orang yang sama misi dengan kita. Supaya misi kita tidak terganggu sebaliknya saling mendorong sesama rakan bagi mencapai misi itu. Persekitaran yang baik dapat membawa hati dan jiwa yang tenang. Andai kita orang yang mahu berniaga, maka bergaul lah dengan orang yang sudah lama berniaga. Supaya daripada situ, kita boleh menerima tip perniagaan daripadanya. Berbanding kita bersama dengan orang yang tidak suka berniaga, pasti dicemuh atau direndah-rendahkan niat kita untuk mulakan pernaigaan.

6. JAGA SOLAT DAN SENTIASA MENGINGATI ALLAH. Solat mempunyai rahsia tersembunyi yang boleh membantu kita perbaiki perubahan kita. Andai kita seorang yang suka bertangguh, cuba kita perhatikan adakah kita seorang yang selalu melengahkan solat? Andai kita seorang yang selalu tergesa-gesa, cuba renung cara kita solat. Adakah tergesa-gesa atau secara perlahan-lahan dan khusyuk? Pasakkan diri untuk sentiasa berusaha menunaikan solat pada awal waktu, dan memperbaiki cara kita solat selama 21 hari. Kemudian, lihat bagaimana kehidupan kita setelah memperbaiki solat kita. InshaAllah pasti ada perubahan untuk projek istiqamah kita. Solat merupakan salah satu tanda kita sebagai hamba mengingati Pencipta. Di samping itu, bagi meningkatkan potensi perubahan kita, usahakan untuk sentiasa mengingati Allah. Sama ada berzikir atau berdialog atau meluahkan kepada Tuhan apa yang kita mahukan untuk perubahan kita itu, dan betapa kita sangat perlukan Tuhan untuk membuat transformasi kita berjaya dengan izin-Nya.

7. BESYUKUR PADA SETIAP PROSES. Apabila kita masuk syurga, apa yang kita boleh raikan bukanlah perihal matlamat kita dapat masuk syurga. Tetapi proses yang telah kita lalui untuk masuk ke syurga. Seperti kita masuk universiti 3 tahun untuk dapatkan Ijazah. Pasti ketika hari graduasi kita, ada 101 perasaan. Antaranya gembira. Gembira kerana telah berjaya tamatkan pelajaran selama 3 tahun itu setelah melalui 101 pengalaman suka dan sedih di dunia kampus. Satu kegembiraan yang tak dapat diluahkan dengan kata-kata. Hari graduasi itu yaitu hari kita raikan segala usaha dan penat lelah, menamatkan dunia kampus untuk menerima ijazah kita. Sama juga dalam projek istiqamah ini. InshaAllah dengan menulis dalam Buku Kejayaan, kita lebih terperinci perihal perubahan yang kita lakukan. Sedikit namun ada penambahbaikan pada tiap hari. Kan best tengok! Baru bersemangat! Buku Kejayaan juga yaitu salah satu cara kita bersyukur kepada Tuhan dan diri, bahawa kita dapat buat lebih baik pada hari itu berbanding sebelum ini.

8. JANGAN PANDANG BELAKANG, JALAN TERUS. Tuhan tidak akan jemu selagi kita tidak jemu untuk berubah. Tuhan tidak melihat hasil, sebaliknya Tuhan melihat usaha kita. Walau kita berusaha sekecil 0.0001mm, pasti Tuhan akan mengganjarkan usaha kita berubah ke arah lebih baik untuk-Nya. Perbanyakkanlah apa yang Tuhan suka, inshaAllah Tuhan beri apa yang kita suka mengikut kebijaksanaan-Nya. Saat kita ada terdetik untuk meminta, barangkali itu tanda Tuhan nak beri. Justeru, mintalah.

Subscribe

Thanks for read our article for update information please subscriber our newslatter below

No Responses

Comments are closed.