Kau Kedekut Dengan Mak Ayah, Hidup Kau Akan Sempit Walaupun Laki Bini Gaji Puluh Ribu..Ingat Pesan Aku,

Posted by: Tags:

“Mereka jaga kita dengan penuh kasih semenjak kecil, bila kita sudah besar, kita suruh pula mereka jaga belum dewasa kita..Betapa CELAKAnya manusia, inilah tanda selesai zaman yang nabi telah maklumkan bahawa ibu akan melahirkan tuannya..”

Berapa ramai yang sediakan satu bahagian gaji untuk diberi kepada ibu bapa setiap bulan? Adakah kita kedekut kepada ibu bapa? Pernahkah kita berkira untuk membuat bakti kepada mereka? Persoalan di atas hanya diri sendiri yang boleh jawab.

Barangkali, inilah satu-satunya perkara yang mengakibatkan gaji kita tak berkat dan tidak pernah cukup. Perasan tak?

Seorang pengguna FB Zakuan Faiz telah menulis satu coretan mengenai perkara ini yang pasti bisa membuka mata kita semua. Baca coretannya di bawah:

SYURGA PALSU UNTUK ORANG BODOH

Aku tidak dapati, doa yang lebih mujarab daripada doa kedua orang tuamu. Khususnya ibu.
Aku dapati begitu ramai orang hebat, khasnya para ulama yang mulia, melainkan mereka didoakan ibu mereka secara khusus.

Ramai yang tak menyedari anugerah yang begitu ahli ini yang mana mereka yaitu pintu-pintu syurga, doa mereka umpama doa nabi-nabi, tapi pada kita, mereka hanyalah kawasan untuk kita serahkan baby untuk dijaga.

Mereka jaga kita dengan penuh kasih semenjak kecil, bila kita sudah besar, kita suruh pula mereka jaga belum dewasa kita. Betapa celakanya manusia, inilah tanda selesai zaman yang nabi telah maklumkan bahawa ibu akan melahirkan tuannya.

Alasan mereka, hidup susah, banyak hutang, semua kena kerja, anak takda siapa jaga.Sebenarnya barakah yang sudah hilang. Hinggakan para wanita terpaksa bekerja, keluar dari rumah, melanggar fitrah mereka, bergaul dengan lelaki ajnabi secara bebas, suami mereka menjadi dayus. Ada juga yang bukan terpaksa tapi kerana suka-suka. Sebab nak ada duit supaya boleh shopping baju kasut beg tangan penuh satu rumah.

Lelaki menjadi lemah, tidak lagi menyerupai “Rijal” pada zaman Rasulullah. Cukup seorang untuk beri nafkah, kerana mereka Qana’ah dan Tuhan limpahkan barakah.

Akhirnya ibu dan bapa yang patut kita jaga sebagai pintu syurga, balasannya menjadi hamba kepada kita.

Bila kita dah mula kaya, belum dewasa dah besar, gres terfikir nak balas jasa ibubapa. Tapi waktu itu sudah terlambat, tak ada nikmat dunia lagi yang dapat gembirakan mereka. Bawa melancong, kaki mereka sakit. Bawa makan, mereka perlu berpantang. Bawa ke taman, tak larat berjalan.

Yang mereka mahukan dikala itu hanyalah anak mereka sebagai teman. Tapi demi Tuhan mereka tak bisa berikan karena hanya sibuk mengejar kekayaan. Akhirnya syurga mereka pun pergi. Satu-satunya peluang mereka ke syurga secara jalan pintas telah pun tertutup.

Waktu itu tiada lagi guna untuk menyesal. Anak-anak yang membesar “dengan orang lain” juga kurang mesra dengan kita, kerana tak pernah diberi perhatian dan kasih sayang selayaknya. Akhirnya belum dewasa muda menjadi sampah raver, hipster dan entah apa kejadah lagi. Yang perempuan hilang dara seawal darjah tiga, yang lelaki melayari web lucah seawal tadika. Ibu bapa tak pernah latih agama.

Anak-anak membesar menjadi penderhaka. Memaksa ibubapa derhaka tadi menitiskan air mata.

Semuanya dah terlambat.

Sejak awal lagi kau salah kira.

Sejak awal lagi kau terlibat riba.

Sejak awal lagi kau sibuk kejar dunia.

Sejak awal lagi kau makan semua benda.

Sejak awal lagi kau tidak menjadi hamba.

Kepada yang masih ada ibu dan bapa. Khidmatlah kepada mereka sekarang, selagi mereka masih hidup. Bawalah mereka ke mana mereka mahu pergi. Korban kan dunia mu.. sudah-sudah lah kejar dunia yang tak berkesudahan…. Tak kan kau nak biar mak bapak kau mati membawa hati yang kecewa…

Sekurang-kurangnya balas lah jasa mereka, buatlah mereka tersenyum, belanja lah mereka makan, bawak mereka berjalan, khidmat mereka walau terpaksa ambil cuti, mintak doa mereka pada setiap perkara, hubungi mereka walaupun tak ada benda nak kata, cukup mereka dengar bunyi kita dan kita dengar bunyi mereka. Jangan sia-siakan syurga itu.

Redha Tuhan terletak pada redha kedua ibu bapa kita. Waktu khidmat, niatlah untuk sukakan Allah. Saya berani gerenti dengan nama Tuhan , Tuhan akan mudahkan semua urusan dunia darul abadi kita. Tuhan akan murahkan rezeki kita. Saya dah alaminya.

Ramai orang kedekut dengan ibubapa sendiri. Tak pernah bawa ibubapa ke restoran mahal walau sekali. Bukan nak tunggu kaya, bukan nak bajet kaya, tapi ia akan buat ibubapa sangat besar hati kerana dihargai sangat-sangat. Bawak awek luar nikah ke restoran mahal ia tak rasa apa. Bawak ibubapa, ia kata bazir.

Pengalaman saya sendiri, jika saya ada dilema kewangan, saya akan belanja mak ayah saya makan kawasan mahal, atau saya keluarkan sejumlah wang besar dan terus hadiahkan pada ibu ayah. Kalau ikut logik, harta akan semakin berkurang, dah la tengah gawat.

Tapi tak… Orang munafik yang tak ada kepercayaan je akan fikir macam tu. Orang beriman pulak diajar oleh Rasulullah, lagi banyak harta kita keluar untuk Allah, apatah lagi untuk gembirakan ibu bapa, harta kita akan melimpah-limpah digandakan.

Makara korang rasa, korang sempit kewangan karena apa?

Sebab korang kedekut. Wallahi korang kedekut. Akui ia. Dan bertaubat kepada Allah. Walaupun korang memang ada keluar sedekah. Tapi akuilah korang memang kedekut. Keluar sedekah sikit pun berkira-kira. Kalau betul korang tak kedekut, pernah tak korang bagi seluruh gaji korang pada mak bapak korang untuk satu bulan? Ekstrim kan?

Mestilah tak pernah! Gila! Nanti nak makan apa!

Ok, kita turun sikit….

Pernah tak masukkan not biru RM 50 dalam tabung masjid?

Not biru memang selalu…. Tapi bukan RM50…

RM1 je….

Tengok tu… Kedekut kan?

Lepas tu mengadu kat Allah, kenapalah saya hidup sempit, ini tak cukup, itu tak cukup . Ni semua mesti salah Najib!

Orang yang berkira-kira dengan Tuhan , Tuhan pun akan berkira-kira dengan dia. Ingat ni hingga bila-bila. Kalau nak hidup sempit, berkira-kira lah dengan ibubapa kita . Try it, experience it. Hidup kau konfem akan sempit walaupun laki bini kerja hebat, gaji puluh ribu sebulan tak termasuk OT.

Gembirakanlah ibu bapa mu. Insyaallah Tuhan pasti akan betulkan segalanya dalam hidupmu. Jangan perhambakan ibubapa mu, diorang dah jaga kau dari kecik, kau jagalah anak kau sendiri. Sampai bila nak hidup menyusahkan mak bapak. Patutnya mudahkan mereka, layan mereka macam raja, permaisuri. Bukan jadikan mereka sebagai bibik.

Yang wanita, jadilah surirumah, didik anakmu sendiri menyerupai semua srikandi Islam. Tokoh-tokoh agung dunia dalam sejarah Islam semuanya lahir daripada madrasah rumah yang diketuai oleh IBU mereka.

Sekarang rumah hanya jadi panggung wayang, untuk tengok kisah Korea dan raja lawak. Hanya jadi restoran, beli meja mahal dan makan sedap-sedap. Makara sentra karaoke hari-hari layan lagu dari agenda realiti.

Maka yang terhasil dari rumah-rumah zaman sekarang hanyalah sampah masyarakat. Pastu bajet Soleh, bajet solehah, tak boleh ditegur, melenting bagai nak rak. Di luar sana, memang ramai orang “kaya”. Tapi majoritinya kaya palsu. Rumah besar, kereta mewah , tapi semuanya hutang. Hutang riba pulak tu. Harta mereka hanya kertas dan nombor dalam skrin, yang tiada nilai aset.
Dan kehidupan itulah yang kau kejar.

Yang penuh tipu daya. Bajet diva, tapi penuh riba. Aku sikit pun tak heran pada mana-mana orang kaya zaman sekarang karena tahu mereka semua posers, fakers, palsu, cetak rompak.

Kehidupan itu yang kau carik?

Hingga tanggungjawab kau abai?

Mak bapak kau hambakan?

Anak-anak tidak diberi agama?
Allahu…

“Jangan kau terjun ke dalamnya, kerana syurganya dajjal itu hakikatnya yaitu neraka.”
Nota: Tulisan ini yaitu kata hatiku untuk diriku sendiri. Aku mencela diriku siang dan malam biar saya tidak leka dengan angan-angan dunia yang penuh tipu muslihat dan menjaga ibubapak ku dengan baik. Merekalah syurgaku. Dan saya rasakan ia mungkin bermanfaat bagi sesetengah orang yang berakal, jadi saya decide untuk share disini. Moga ada manfaatnya.

Subscribe

Thanks for read our article for update information please subscriber our newslatter below

No Responses

Comments are closed.